Några övningar från igår

Igår på träningen gjorde många riktigt bra övningar för att få honom lösgjord och bärig. Tänkte berätta om några av dem. 
 
De som vi jobbade med under hela träningen var att ta igenom halvhalterna, att Grey verkligen måste lyssna. Och att inte gå vidare förrens han ger efter. När han efter ett tag började hänga i handen som tog vi igenom halvhalten samtidigt som jag mötte upp med innerskänkeln, och då började bakbenen jobba mer och han bärde sig själv mer. 
 
En övning som vi gjorde i traven var att gå på en mindre åttvolt (alltså typ så det blir 10m volter) och när vi vänder över och korsar medelinjen flytta skänkelvikning ut till nästa volt, även där rida hela tiden och komma ihåg halvhalterna om han inte lyssnar så fick jag stanna kvar på volten och ta igenom halvhalten sedan fortsätta igen. 
 
Sedan utvecklade vi det här till att göra en 10m volt från spåret och sedan rida 3-4 steg på medelinjen och byta varv, och sammasak åt andra hållet. Där efter våga rida lite längre på medelinjen innan nästa volt och verkligen rama in honom. Efter det här vi jag verkligen honom med mig och uppmärksam på mina hjälper. 
 
I galoppen gjorde vi lite mer lättare saker som att bara minska och öka volten utan att han ska öka på framåt, i så fall ta en halvhalt och även här verkligen ta igenom den och när han släpper efter så måste jag lätta av i inner handen. Sen fick vi ett jätte bra tips i mellangaloppen där han gärna drar iväg själv, om han gör det på träning så gå in på en volt direkt och ta igenom halvhalten och sedan fortsätta. Hela tiden hålla honom aktiverad med saker så att han inte tar över och börjar bestämma själv. 
 
En super bra träning verkligen! 
 
 
Gårdagens outfit, dock gammal bild. 
 
Kommentera inlägget här: