Att sätta igång efter vila

Det är ju otroligt viktigt att man tänker igenom hur man sätter igång hästen efter en skada eller viloperiod. Tänkte dela med mig av mina tankar och hur jag lägger upp planen för Grey nu. 

Han har vilat totalt ca 2,5 veckor. Han är ju hyfsat igång då han longerades och gick promenader på 40mim förra veckan. Så nu kommer han joggas lungt, mycket skritt och pauser. Jag rider även max 25 - 30 min nu och ökar försiktigt både kraven och längden på ridpassen. Han går inte heller varje dag, utan longeras eller promeneras 2 eller 3 gånger i veckan. 

Såhär ser planeringen ut för nästa vecka

Måndag: Jogga 20 min i ridhuset med lite mer krav, mycket lösgörande.

Tisdag: Ut i skogen 45 min, med trav korta sträckor mest skritt på varierat underlag. 

Onsdag: Jogga 30min, mycket lösgörande och skritt pauser. 

Torsdag: Longering eller promenad 40min. 

Fredag: Jogga 35 min, skritt pauser och galopp på rakt spår. 

Helgen är lite oklar men ett till longeringspass ska det i alla fall bli. När jag joggar så är det fokus på avslappning och en låg form, jag plockar inte upp honom i tävlingsform och jag sätter inte heller något tryck i gångarterna. Jag låter honom gå så som han tycker är bekvämt. Självklart från han inte bestäma men fokus är att han ska vara lugn. 



Kommentera inlägget här: