Wow

Wow! Vilken känsla Pinky gav mig under dagens pass. Den där känslan man får uppleva när man känner hur samspelta man är och hur hästen verkligen kämpar under en. Det som fascinerar mig mest är att han kändes lite trött igår och kan ändå prestera ett så pass bra pass dagen efter. Jag tror dock att han var lite trött igår på grund av att han var ute hel dag i det fina vädret. 

Han brukar vara ute från morgon till lunch just för att han rör sig så pass mycket ute i hagen så fram till lunch brukar han vilja komma in och ta det lugnt. Dagar då han vilar och det ska vara fint väder får han så klart vara ute längre men jag tycker inte att man ska tvinga honom att vara ute längre än vad han själv trivs med och det här uppläget funkar väldigt bra just nu.

Under dagens pass tränade vi på inridningar. Man märker att han har utvecklas sen i somras då det knappt gick att få stopp på honom in i halten, men så klart är det massor av andra detaljer. Haltera är nästan alltid raka om jag ger förutsättningarna för att dem ska kunna bli det. Dock är det igångsättningen till trav jag jobbar mycket med nu. Jag vill att han ska svara kvickt framåt i trav, inga mesiga skritt steg hit och dit. Sedan ska han liksom framåt i traven direkt så att det inte blir något vingel. Det är lättare sagt än gjort men fick till ett par riktigt bra inridningar idag så det är bara att träna på så ska dem nog sitta riktigt bra snart! Det är sådant finslip som vi börjar göra nu.

 

 

 

Kommentera inlägget här: