I foder tankar

Jag är jätte kluven i det här med vad man ska ge för foder. Grey har tills nu ätit pavos care4life men jag är inte så nöjd med det, han har tappat i hull och då ska tilläggas att han nästan har fri tillgång på hösilage.  

Jag började med care4life eftersom det är så lågt socker och stärkelse innehåll vilket Grey är så känslig för. Men han tar sig inge bra på det, så nu blir det till att byta. 

Analysen på hösilaget säger att det inte är tillräckligt med protein. Så jag behöver ett bra foder med protein i som är havrefritt och utan allt för mycket socker och stärkelse.. Inte det lättaste att hitta har jag märkt.

Nu står det mellan att köpa hackat lucern och sen ge kraffts mash sensetive som är havrefri. Eller fibergis power perfect eller muscle up. När jag var i skåne nu så pratade jag med dom som säljer hippos foder men även fibergi. De tipsade mig om power perfect och hippo top müsli, hippos müsli tycker jag har för mycket stärkelse även om den är havre fri. 

Hur skulle ni läsare göra? Har ni några tips? 



Moa:

Hej! Min ponny äter hipp top müsli, gör den att dom går upp i vikt? Hon är nämligen väldigt tjock;) superbra blogg!

Svar: Hej, det kan jag tyvärr inte utala mig om. Jag skulle nog kontakta hippo och rådfråga :)
Tack!!
Seen Dressage

Linnea:

Hej! Har tidigare också haft en ponny som varit känslig för socker och stärkelse. Fick då hösilage, hackad lusern samt Pavos Speedibeet, som inte innehåller någon stärkelse och endast 5% socker. Om du funderar på Kraffts Mash Sensitive så skulle jag nog kolla på innehållet en gång till innan du funderar på att köpa den, innehåller nämligen 35% stärkelse- ingen höjdare om han är känslig för det! :)

Svar: Ja det är en riktigt djungel, tack ska kolla det! :)
Seen Dressage

Johanna:

Ge lucern! Det är verkligen jättebra och inte så fasligt dyrt heller. Lusernpellets innehåller med protein än hackat strå, men blir så geggigt när det ska blötas :( Sen är ett tips att EFTER ridpass ge Pavos Slobber Mash eller Krafft Mash Sensitive, för återhämtning och viktuppgång! Hästarna älskar det, min har till o med lärt sig ljudet av vattenkokaren ;)

Svar: Tack för tipset! Ja tanken är att ge det efter ridning :) Haha vad söt, har hört mycket bra om det fodret. :)
Seen Dressage

Anna:

Kör på lucern, min skit har svårt att hålla vikt när han inte står ute i stora beteshagen så då får han höst-vinter-vår lucern och även D&H build up müsli vilket funkar alldeles prima och han blir inte het pch knasig av det. Har dock för mig att det är mycket socker och stärkelse i just den müslin så jag hade nog isf kört på muscle up :)

Svar: Tack för tipset, det är ungefär vad jag tänkt! :)
Seen Dressage

Kommentera inlägget här: