NM 2015 Ålborg

 
Onsdag: Dagen började med ett tidigt pass på tävlingsbanan. Banorna öppnade redan vid 7 och var öppna fram till lunch. Passet gick bra, dock kändes han inte alls lika taggad och powerful som han brukar vara när man kommer ut till tävling. Det var ju skönt men min magkänsla sa att det inte var läge att rida honom även på kvällen utan det skulle göra honom gott att få ta det lugnt resten av dagen. En resa på över 6 timmar tar på dem små djuren. 

 

Vi svenska D-ponnyer hade vetcheck vid 14.30. Vetchecken var i ridhuset vilket var väldigt bra, det kan ibland bli väldigt rörigt under vetcheckar och då är det skönt att man är inomhus, lite avskilt från allt annat som pågår runt omkring. Alla vi 4 D-ponnyer gick igenom vetchecken galant. 

 

 Efter att alla var klara med att checka sina hästar så hände det inte så mycket för våran del. Lite puts och pyssel drog ut på tiden tills det var dags för nattning av både djur och människor. 

 

Torsdag: Första tävlingsdagen. Eftersom jag skulle gå ut som första ekipage för Sverige, som även blivit lottade till att starta som första nation, så startade jag klassen klockan 16.50. Istället för att ta sovmorgon blev det ett tidigt lösgörande arbete på banan. Bolaget som skulle filma live under mästerskapet hade satt upp kameror och jag kände på mig att det kunde vara viktigt att visa dem för Pinky, men vi red mest för att ha en mjuk häst till eftermiddagen. Han kändes mer taggad än dagen innan vilket gjorde mig mer trygg. Gjorde lösgörande övningar och när han kändes lydig och mjuk så tackade vi för oss. 

Efter joggen fick Pinky frukost och ompyssel. Sedan åkte jag och mamma tillbaka till hotellet för att äta deras goda frukostbuffé. Jag bytte även om till tävlingskläder på hotellet.

 

Tillbaka till tävlingsplatsen. Kollade lite på juniorerna och C-ponnyerna. Åt lunch och började sakta glida in i min tävlingsbubbla. Pratade med Sandra på telefon och la upp planen för framridningen. Hade en allmänt bra känsla i magen hela dagen, kanske var det för att han hade känts bra på morgonen.

 

När det var 1 timme kvar innan framridningen skulle börja så började mamma knoppa och jag borsta och göra Pinky skinande blank. Mamma började redan knoppa på den tiden då jag tävlade Delle och den rutinen har hållit i sig. När allt var klart så skrittade vi bort mot framridningen. Eftersom framridnigens underlag var under all kritik (djupt som en sandstrand gjord av lera och grus) så körde vi på korta och effektiva framridningar hela mästerskapet. Känslan när jag gick in på banan var bra. Jag satt på en pigg, fokuserad och framåt häst. Det var bara vi två i vår gemensamma bubbla. 

 

Programmet flöt på super. Ett riktigt bra travprogram, någon små miss här och där men överlag var grundkvaliten mycket hög. Lite tveksam mellan skritt och han var inte så ”stadig” som man önskar i formen under den ökade skritten. Galoppen började bra tills den sista förvända kom, den mot kameran. Jag kände hur han började spänna upp nacken liiite och böjde då liiite på inner tygel för att checka att han var med inför hörnet. Pinky var visst vaken, så vaken att han trodde att vi skulle byta. Snabbt korrigerade vi det misstaget men såklart blir det ju 4or. Men hur kunde jag inte vara nöjd. Hade en sådan bra känsla så en sådan skit miss, som jag tar på mig, kunde inte göra mig ett dugg sur eller besviken.

 

På internationella tävlingar är det alltid bettkontroll efter ritterna. Då kollar FEI stewarden bland annat i munnen, runt sporrarna efter eventuella sporrmärken och checkar allmänt runt hästen.

 

När vi hade tagit hand om Pinky så gick vi upp för att heja fram de andra tjejerna; Ebba, Elin och Clara. Min procent blev 69,872%. Tjejerna red bra och vi slutade efter dagen på en andra plats efter Danmark som gjorde super rundor med väldigt stadiga och fina ponnyer. Jag blev placerad som nr 5 individuellt och blev för dagen bästa svensk:) Fick en väldigt fin rosett, extra plus för det!

 
En härlig dag avrundades med roomservice och en varm dusch på hotellet ;)

Fredag: Sista lagtävlings dagen och en start vid klockan 10. Ingen ridning på morgonen utan endast promenad runt banan innan frukost fordringen. Pinky hade en liten trött känsla hängandes över sig redan då. Han stod nästan och sov när mamma knopade. 

 

Kort framridning och han kändes ändå pigg från början men när det var 5 min kvar till start så ville jag gå in, då kändes han perfekt. Synd, detta gjorde att traven blev lite matt och att det blev ett par kommunikations missar i programmet. Jag kände hur han verkligen tog i allt han kunde men det sugande underlaget på framridningen satt i. Klart att man var miss nöjd innerst inne när man hade en bra runda i ryggen sedan innan, men jag påminde mig själv påväg ut från banan att bara vara här är en seger. Pinky var yngst i klassen och det får man inte glömma.

 

Procenten blev något mindre än dagen innan, 67,561%. Ojämna domare (framförallt placering). Kul var iallafall att tysken hade oss på 69% och som nummer 5. Tänk så mycket bättre det kan bli! De andra tjejerna red bra och vi höll kvar i vår silverplats! Danskarna drog iväg, kanske lite väll lyxigt att ha två av tre domare från Danmark.

 

Efter en lunch i det härliga vädret så var det dags för C-ponnyerna. Zanna och Amanda ville ha lite tips till framridningen på Delle så jag drog mig dit när det var Amandas dags. Hon gjorde en fin runda och bidrog till att C-ponnyerna också tog silver efter Danmark.

 

Efter att ha soundcheckat küren och nattat Pinky skrutt så beställde vi roomservice eftersom vi kom tillbaka sent och klassen började redan vid 08.15 nästa dag. Dock var det en hel del strul med att få tag i starttiderna. Först la arrangörerna ut en startlista, men kom sedan på att de hade lottat fel. När de då väl skulle lägga ut den nya så kraschade sajten med resultat och startlistor. Suck…

 

Lördag: Tjoho, dags för att debutera kür ;P Tidig morgon, som tur var åkte mamma och fodrade Pinky så jag fick sova ett litet tag till. 

 

Han kändes bättre på framridningen än dagen innan. Kom in på banan och bara körde, skulle bli PB hur jag än gjorde. Traven blev han lite öppen i och han orkade inte riktigt schvungs till det sista men galoppen var bättre men jag fick ändå rida och hjälpa honom. Var så stolt när vi var klara. 7-åriga rookien som levererar så bra. När resultatet kom så blev jag ännu mer stolt. 71,250% i vår första kür start! Tråkigt nog drog den svenske domaren ner oss men vi tar med oss att den tyska domaren som dömmer de största mästerskapen hade oss placerade som 4 :D Slutade på en individuell 6te plats och bästa svensk igen. Vilket mästerskap. Fina Pinky.

 

Slutade vistelsen i Danmark med att stöta Amanda på framridningen. Delle och hon levererade en mycket bra runda jämfört med de tidigare under detta mästerskap. Det räckte till en individuell bronsmedalj! Super grattis.

 
Kommentera inlägget här: