Moment

Så nu har jag smält maten och känner mig redo för att skriva om dagens pass.
 
För dagen var tanken att räna på de 2 första momenten som startar i princip alla de tre FEI ponny programen, mellantrav och inridning med halt och hälsning. Det är viktigt att starta sina program med höga poäng, det brukar oftast vara lättare att de högre siffrorna rullar in om dommarna får ett positivt intryck av ekipaget direkt.
 
Pinky har en väldigt bra grund för att göra super fina mellantraver med mycket bogfrihet, dock så har han en tendens att bara kasta sig fram. Det gör att han lägger sig på i handen och dommarna tycker också att han blir "för" låg i fronten för höga betyg. Det blir även lättare att få taktmissar när han får så mycket vikt på fronten. 
Anna har hjälpt mig med många bra knep för just få mer "häng" i ökningarna och får de mer "uphill". Anna har ju mycket erfarenhet av rörliga och unga hästar vilket ger mycket. 
 
Övningen för mellantraven är att använda spöet lite och dutta lätt på rumpan i mellantraven. Han reagerar mycket bra på pisken för att använda den som en hjälp just i mellantraverna. När jag duttar så vinklar han sig ännu mer och kommer då ännu mer i "uphill" och lättar från handen. Sen använder jag mig mycket av att ändra takten och steglängden för att få han mer bärig.
 
Uppridningar i galopp med halt är något som vi börjar fatta oss på nu. Ju mer samling man får i galoppen desto lättare blir ju själva avsaktningen till halten, men det kluriga är att få till en rak och bra halt med en bra igångsättning till halt. För att få halten rak gäller det att rama in honom ordentligt så inte något ben flyger iväg. Även i igångsättningen är det viktigt att ha benen runt honom, annar sker det rätt ofta att han tar några steg åt höger eller vänster innan han börjar trava och sådant gilla inte domarna... 
 
Kvaliterna han visade idag gör mig så glad, han är så sjukt rolig att sitta på för man märker att han älskar att jobba mer och mer. Hur han liksom växer och växer ju mer man frågar om och hur han älskar att visa vad han går för! Det är efter sådana här pass som man får njuta och suga åt sig hur och vad man gjorde för att komma jut dit.
 
Kommentera inlägget här: