Nyttiga och bra tips!

Tänkte berätta mer om träningen igår. Jag fick börja med att berätta om mig och Grey, och de problemen som jag upplever även vilken gångart som jag anser är hans bästa. Vi jobbade mycket med lydnaden och att han måste vänta på mig, han får absolut inte dra iväg mig och om han gör det måste jag konsekvent ta tillbaka honom. I det stora hela var de det mesta som vi jobbade på. Även små detaljer i min ridning, som att jag måste ta förhållningarna med båda händerna, inte bara med ytter. I galoppen övade vi övergångar, trav till galopp och galopp till trav. Här fick jag massa tips! I galoppen sitter jag på det innre sittbenet och har vänster handen ''öppen'', när jag vill gå ner till trav så sätter jag mig mer på det yttresittbenet, fortfarande med vänster handen ''öppen'' men jag tar förhållningarna på ytter hela tiden och lyssnar han inte då så ska jag ställa honom lite utåt.
 
I traven var det mycket tempo växlingar, samt hitta den traven som man vill ha i Lb programmen. Vi gjorde tio små små steg och sedan tio normala. Som sagt mycket detaljer, vilket var super för det gjorde verkligen skillnad!
 
Marc tyckte Grey var en jätte fin ponny, rätt byggd för det arbetet han ska utföra, fina gångarter och en ''drive'' som han sa. Han sa även att Grey lätt skulle kunna göra det mer avancerade rörelserna så som passage och piaff :D 
 
Sammanfattningsvis är det mycket viktigt att jag är konsekvent med Grey och inte en ända gång låter honom dra iväg med mig, jag bestämmer tempot. För att komma dit ska vi göra de övningar vi nu gjorde på träningen. I slutet sa han även att jag och Grey var en perfect match, och gav mig en highfive! Riktigt roligt att få höra.
 
Nästa gång Marc kommer är i december. Då kommer vi förmodligen rida två dagar, längtar redan!
 
 
Kommentera inlägget här: