Svar på frågestunden

Allas gemensamma svar
 
Alla: kan ni inte berätta om era familjer, har ni några syskon? 
Alla: har ni nån kille? 
Saga: festar du mycket?
 
Sagas svar: Jag har 3 bonus systrar och en ''riktigt'' lillebror. Ellen som är 18 och fortfarande bor hemma lite, Elisa 23 (tror jag) pluggar på öland, Emma fyllde 26 igår och Viggo som är 10. Min bonus pappa Fredrik och min mamma. Min ''riktiga'' pappa bor jag hos ibland på helgerna, vi har en bra relation och han brukar köra till tävlingar vilket jag uppskattar jätte mycket! Vi har två hundar, Issa dalmatiner 3år och Kakan cockerspaniel 8år. Två katter, Tindra och hennes son Shadow, och sen såklart hästarna! 
Nej, jag har ingen kille just nu. Har ju Greysson! ;)
Haha! Mitt fokus ligger på Grey och hästarna och kommer alltid göra det. Att festa och dricka är något som inte känns så viktigt. Sen tänker jag inte dra in mitt privatliv i bloggen, det håller jag utanför. 
 
Ellas svar: Jag har 4 "halvsyskon". Mina föräldrar är skilda sen lång tid tillbaka och jag har därför två lillebrorsor på mammas sida och en storasyster och en lillasyster på pappas sida. Jag bor mest hos mamma eftersom pappa bor i stan och det blir mycket längre avstånd till exempel skola och stall men jag och min pappa har en bra relation. 
Nej det har jag inte. Jag har fullt upp med mina två grabbar ute i stallet ;D
 
Noras svar: Min familj består ju då av mig, mamma, pappa, lillasyster Frida, hunden Cilla, Darren och hamstern Simon. 
Ingen kille här, men killkompisar är jag ofta med om jag får tid över. 
 
Vore kul att läsa alla eras mål för året :) 
 
Sagas svar: Mina mål med Grey för det här året är att ha stadiga ritter i Lc o Lb. Även få rutin på tävlingsplatsen, hur länge jag ska rida fram osv. Även börja jobba mer med skolorna på träningarna. :)
 
Ellas svar: Just nu är det lite svårt för mig att peka ut några exakta mål. Jag tror att det bästa för mig och ponnyerna är att sätta upp delmål under årets gång. Pinky är inte så gammal och därför är det svårt att veta hur lång tid olika saker kommer att ta. Jarno har jag bara haft i lite mer än en vecka så där måste vi se hur det ser ut om några månader när vi har lärt känna varandra ordentligt!
 
Noras svar: Mitt mål är ju framför allt att han ska vara uppbyggd för stadiga ritter förutsatt att han håller nu. Allt annat är bonus :) Men kvala nationellt är annars ett mål jag har. 
 
Favoritmusikvideo med Michael Jackson?
 
Sagas svar: Är inget stort fan av Michael Jackson, men Thriller har jag väl sätt. 
 
Ellas svar: Svår fråga, jag har inte sett så många förutom Thriller och Beat it och av dom blir det nog Thriller
 
Noras svar: Ingen aning faktiskt, Billie Jean är väll den jag kommer ihåg att jg har sett 
 

Om du var tvungen att välja bort mat eller teknologi, vad hade du valt bort?

Sagas svar: Asså, utan mat så dör man ju. Så jag väljer nog bort teknologi, hejdå min kära iphone. 
 
Ellas svar: Oj, helt omöjligt att leva utan något av dem men om jag var tvungen skulle det nog vara teknologi, mat är ju livsviktigt!
 
Noras svar: Nora utan mat är som korv utan bröd eller strut utan glass. Men livet utan teknologi var nog både skönt och jobbigt. Men mat behöver man ju för att överleva! ;)
 
Jag har inte läst er blogg så jättelänge, och jag tänker ju att SEEN måste ju stå för nåt, så jag undrar: Ella är ju ett E, men vem är det andra E:t? 

Eran blogg är super bra! Väldigt intressant att läsa =)
 
Allas svar: SEEN står precis som du tänkt för första bokstaven i våra namn. Det andra E:t står för Emma, en tjej som bloggade med oss när vi startade bloggen men som tyvärr slutade :)
 
Tack vad roligt att du tycker det! 
 
Vad har ni seenare för relation? Bloggar ni bara tillsammans? Eller ses ni utanför blogg och hästar? 
Vad har ni för transporter? 
Vart går ni i skolan? 
Favorit musik? 
 
Sagas svar: Jag tycker vi har en väldigt bra relation, vi umgås utanför blogg och hästarna. Jag har en Cheval liberté. Jag går i skolan på söder, drottningblankas gymnasieskola. Haha! varken Nora eller Ella diggar musiken som jag lyssnar på, men just nu är det Elliphant, Lorde och NONONO. 
 
Ellas svar: Som Saga har skrivit så har vi en bra relation. Vi klickar med varandra väldigt bra och jag känner iallafall att jag verkligen kan slappna av och vara mig själv tillsammans med Saga och Nora. Jag har en Thule i modellen Royal tror jag. Jag går i Äppelviksskolan i åkurs 8. Jag gillar pop musik, typ det som oftast ligger på topplistorna. Jag gillar även Justin Bieber, har väll någon slags "kändiscrush" på honom. 
 
Noras svar: Som de andra sagt så har vi väldigt bra relation till varann även utanför stall, hästar och bloggen. Vi stöttar varann och berättar allt. 
Jag har en Boj Bravo, går i paralellklass med Ella och lyssnar verkligen på väldigt blandad musik! 
 
Alla 
Favorit mat? 
Bästavän? 
Någon ni saknar? 
Te/kaffe? 
Favorit ämne? 
Popcorn/chips? 
Favorit film?
 
Sagas svar: Tacos!
Hmm, har inte riktigt någon absolut bästa vän. Har mer riktigt riktigt nära vänner som alltid finns där!
Jag saknar min bonus storasyrra när hon inte är här hemma, har riktigt roligt med henne och det känns som om vi kan prata om allt. Saknar även min tidigare ponny Poppe, han var mycket speciell och han betydde/betyder mycket för mig. 
Te´ helt klart!
Privat jurudik.
Båda!
Haha, jag älskar dumma mej.
Poppe 
 
Ellas svar: Oj svår fråga, jag älskar olika rätter med pasta och nu har jag även blivit helt förtjust i bacon! Såååå gott. Jag har det lite som Saga, ingen bästavän riktigt sådär men många som står mig väldigt nära och som alltod är där när man behöver de som mest.
Åh jag saknar Delle, min gulleponny men jag ser varje dag hur bra han har det hos Amanda så det gör allting mycket lättare.
Jag gillar både te och kaffe.
Mitt favorit ämne är nog svenska men hag gillar även HK.
Chips såklart ;P
Svår fråga, ser inte på så mycket filmer utan kollar mest på olika serier.
 
 
 
Noras svar: Potatisgratäng! Ååh, det bästa som finns... Tillsammans med lammkött. 
Som de andra svarat så har även jag många olika väldigt nära kompisar, både i skolan, stallet och så klart även Saga o Ella ;)
Jag saknar en av mina absolut bästa kompisar jag haft som i somras flyttade till USA, har saknat henne så otroligt mycket! <3
 
 
Saga: Kommer du sälja Grey sen? och gå över till storhäst? 
Hur långt vill du komma med Grey? Vad är din plan efter gymnasiet? 
Nora: Vad är målen med Darren för denna tävling säsong? Vad ska du söka för gymnasium? 
Ella: Hur gammal är Jarno? Vad ska du söka för gymnasium? 
Alla: Ser ni er själva som bortskämda? Får ni mycket stöttning och hjälp av eran familj? alltså med hästarna och sånt.
 
Sagas var: Jag tror faktiskt inte det, han är för speciell. Men om någon som skulle passa honom dyker upp så kanske, dock skulle jag då hyra ut honom inte sälja. Storhäst vill jag ju ha men har inte så mycket funderingar på det ännu. Så långt som vi kan och har kapacietet för, skynda långsamt! Skulle vara roligt att ta med sig Grey och åka och jobba för någon känd ryttare som typ hästskötare, typ ett år eller något sånt och sen komma tillbaka och plugga. Bortskämd och bortskämd, det beror ju på vad man jämför med. Men ja jag är väl bortskämd som har en egen häst och mina föräldrar låter mig tävla o träna som kostar en del, men tyvärr så tänker man ju alltid på det som man inte har istället för att vara tacksam för det som man faktiskt har. Eller jag är i alla fall väldigt dålig på att faktiskt se vad jag har. Utan mina föräldrar skulle det inte gå, är otroligt tacksam!  
 
Ellas svar: Jarno är född -01 och är alltås 13 år i år. Jag vet inte riktigt. Är inne på att söka till stockholms idrottsgymnasium men vet inte, det kanske blir så att jag tar ett år ledigt och åker och jobbar hos någon, vem vet.
Igentligen är vi ju bortskämda, vi som har hästar eftersom det är en sport som kräver mycket pengar, men man glömmer det ganska ofta eftersom det är en sport som kräver mycket slit och jobb. Sedan kan man ju också jämföra med andra i ridsporten som får miljonhäst efter miljonhäst, de personerna skulle jag nog se som mer bortskämda än jag men jag kan inte säaga att jag inte själv är bortskämd för det är jag eftersom mina föräldrar låter mig ha 2 ponnyer.
 
Noras svar: Målet iår är att Darren ska hålla, allt annat är bonus! Jag är inne på en lite speciell NIU utbildning som finns på Flyinge, annars vill jag läsa Ekonomi på en skola som ger dispans till ridningen här uppe i stockholm!
 
Sagas svar
 
Saga: hur var de att rida Grey första gången? Vad fick dig att vilja köpa Grey? Sen så har du planer för er två på tvälingsbanan eller tänker du bara leva de lugna hästlivet! 
 
Svar: Det var mamma som köpte Grey och tanken var då att jag skulle ta över honom när mamma ridigt till honom, men det tog längre tid än hon trott och jag fick då en liten b ponny som jag hade i 3år. När vi sålde min b ponny så red jag Grey för första gången, det gick sådär jag tyckte att han var läskig i början eftersom han är väldigt känslig o jag hade sett han sticka med mamma några gånger. Japp det har jag första tävlingen är den 22 februari. :)
 
Saga för/nackdelar med att ha Grey hemma? Har du mycket i skolan eller läxor o sånt?
 
Svar: Det är väldigt skönt att slippa åka runt hela tiden, jag har allt hemma och jag kan gå ut till stallet när jag vill. Sen måste vi ju sköta allt själva, som fodringar och sådant. Ibland kan jag känna mig väldigt ensam, men jag har några kompisar runt omkring  som jag brukar rida ut med ibland. Det är mycket i gymnasiet, inget snack om saken. Jag läser ekonomi/jurudik vilket innebär att jag läser ganska många kurser. Min skola har PÄT (läxläsning) 3 av 5 dagar en timme där vi får jobba med läxor och sådant, så oftast så har jag inte så mycket att jobba med när jag kommer hem. Om jag inte ligger efter någonstans, så det gäller att hänga med annars så har jag mycket.
 
Ellas svar
Ella: 
Vad har du för mål med din ridning? 
Hur mycket sålde ni daylight för? 
Vad kostade pinky? 
Hur långt tror du pinky kan gå? 
 
Svar: Jag vill bli så bra jag bara kan och att kunna jobba med hästarna sen efter skolan. 
Jag kan tyvärr inte säga hur mycket vi sålde Delle för och jag vet heller inte exakt hur mycket det blev men han fördubblade sin summa från när vi köpte honom. 
Pinky kostade lagom mycket. Verkligen inte några höga summor.
Jag tror Pinky kan gå hela vägen. Jag kommer då kanske inte att få ta honom hela vägen dit eftersom jag endast kommer kunna rida honom internationellet tills han är 7 år. Nästa ryttare kommer nog få uppleva roliga saker med honom för han har alla förutsättningar att lyckas!
 
Hur mycket igång är Jarno kommer han att hålla för att gå internationellt igen?
 
Svar: Jarno är hyfsat igång. Han saknar en heldel muskler över ryggen och lite bak och har tappat lite magmuskler därav är han lite rund runt magen ;) Men momenten i FEI programen kan han ju i sömnen:D Jag tror att han kommer kunna gå internationellt igen men då ska styrka och kondis kommit tillbaka och vi ska ha lärt känna varandra mer.
 
Vad är det bästa med Pinky och det sämsta :) ? 
Har du någon som rider dina hästar åt dig? Det är ju många som har tycker du det är ok?
 
Svar: Oj jag gillar allt med Pinky. Hans gångarter, personlighet och hans kämparglöd. Allt med honom älskar jag! 
Nej jag har ingen som "regelbundet" rider mina hästar, men när vi är nere hos Sandra och Andreas så brukar Sandra hoppa upp någon av det första dagarna för att känna lite på ponnyerna. 
Jag tycker att det är okej om man har någon duktig ibland som hjälper en men om man lämnar ens ponnyer hos någon och sedan bara kommer ner på helgerna och rider. Då lär man sig inget, hittar inga sätt att lösa problem och blir beroende av att ha tränare med sig hela tiden. 
 
Ella tycker du om d-ponnyn Fix Victoria? Jag såg den på SM och såg att du och Ebba stod och pratade med varandra under helgen.
 
Svar: Det var ett tag sedan jag såg "Vickan" ordentligt, senast på ett ärevar under ungponny sm 2012. Hon är ju en häftig ponny med gång men jag vet att den inte gar varit lätt för Ebba att rida och att hon har fått kämpa sig igenom mycket med den. Jag och Ebba stod i samma stall förut och tävlade fär Sjövillan samtidigt därför känner vi varandra sen tidigare.
 
Ella: Hehe har precis hittat hit, men jag undrar när du fick Jarno? För jag trodde att Stephanie Linde hade honom?
 
Svar: Jag fick Jarno förra måndagen. Ja det stämmer att Stephanie hade honom innan ett tag men av olika skäl, som jag i respekt mot andra inte vill skriva ut od´ så funkade det inte så bra som man trodde det skulle göra och därför fick vi komma ner och testa honom. 
 
Ella: Kommer du att tävla i Årsta-Runstens Div 1-lag? I sånna fall med vem? haha kanske lite konstig fråga men vore kul att veta =)
 
Svar: Nej troligtvis inte om det inte är så att de behöver någon som hopppar in i finalen, vi satsar på andra tävlingar men att tävla i lag är super roligt därför ska vi försöka komma med i elit laget i höst. Jag missade ju det i höstas eftersom Delle var såld. 
 
Ella vilka tränar du för? 
 
Svar: Jag tränar för Monica Sparre och Kerstin Dahlberg en gång i veckan. Ibland kommer Eric Lette och Birgitta Kjellin till Tuna över helgerna och då brukar vi träna ibland. Sedan har vi ju Sandra och Andreas i Skåne, dit åker vi på loven.
 
Vart kommer det där tränset ifrån? Så sjuuuukt snyggt! *.* Och grattis till placeringen! :D
 
 
Svar: Oj det är ett rent ihop plock. Några delar kommer iallafall från ett BR träns som jag köpte för länge sedan. Pannabandet kommer från OS och tyglarna köpte vi i globen.
Tack så mycket :D
 
Noras svar
 
Nora vad menare du med kosparkar som darren gör, du skrev om de någon gång. Hur långt har ni kommit i igångsättningen och hur ofta rider du ut? Står på rasta och vet att ni rider ovanför Nyckelby, saknar du rasta??
 
Svar: Haha, de är lite svåra att förklara... Kan lägga upp en film! 
Darren går normalhårda pass, jobbar med alla skolor men inte så mycket volter som är mindre än 20 m eller serpentiner. Jag försöker rida ut en sväng varje dag om jag ska trimma i ridhuset under några dagar i sträck. Annars en ordentlig uteritt varje helg. Jag saknar rasta lite, men är där ganska ofta och hälsar på och tävlar än så länge kvar där! :)
 
Nora: vad är de med darren som fick dig att veta att han var hästen som du ville ha! Sen så hur ser rena framtid ut? Mm? 
 
Svar: Helt omöjligt att svara på, han är helt enkelt den perfekta hästen för mig! 
Alva:

Jag frågade Nora: Vad är dina och Rastas förhoppningar om Div 1? Men den kom inte med =) Men om det är så att du inte vill svara på denna fråga är det helt okej! =)

Svar: Ok vi måste ha missat frågan. Nora kommer svara i ett inlägg snart :) / SEEN
Seen Dressage

Kommentera inlägget här: