Året 2013

Januari:

Ponnyerna tränades på inför tävlingssäsongen och det var mycket snö man kunde busa omkring i. Pinky hade nu varit hos mig i några månader och vi hade nu börjat bli mer och mer sammanspelta men var han fortfarande pigg som en raket. Delle gick bra han också, framförallt på Martin träningarna, då jädrar lyfte han på bena. Livet rullade på väldigt bra fastän det var en sådan riktigt kall vinter!
 
 
 
Februari:

Nu började hästarna komma upp i ordentlig tävlingskondition och det började, sakta men säkert bli lite varmare.
Dressyrens landlagsledning informerade på sin hemsida om att det skulle var ett enevemang nere i Skövde för de som ville slå sig in i landslaget. Mamma skrev ett mail till Bobo med lite information om mig och om ponnyerna. Vi blev tilldelade en plats och fick åka ner med Delle. Man red igenom FEI lagtävlan för Eric Lette. Det gick helt ok, självaste programet, men framridningen gick super;) Haha så kan det va.
Delle i Skövde.
 
Mars:

Nu började tävlingarna (för Delle) börja dra igång. Det blev mycket fokus på programdelar och detaljer. Pinky gick då mest styrketräning eftersom det inte var bråttom med att visa upp honom. Vi åkte även iväg med båda ponnyerna till Hogsta och tränade ibland.
 
Den 10 mars var det dags för nationell tävling i Fagersta för Delle. Vi tog två program, FEI lag och mästerskap. Det var riktigt kallt den dagen, säkert 10 minus så det var ju inte specielt kul att rida i mina tunna vita handskar.
Delle gick bra första klassen, några missar p.g.a att han var lite spänd. 66,3% och en vinst. Andra klassen gick bättre, men fortfarande missar. fick 67,9% och kom även där etta. Extra kul var ett an av domarna kom fram efteråt till mamma och började prata om hur fin Delle hade blivit. Hon hade dömt oss på Sm 2012 och såg en stor utveckling. Och bättre skulle han ju bli;)
Stjärnan
 
I slutet av månaden var det dags för årets första Skånetävling, Hästhagen. Obs- tävling var det och därför stod det högt upp på listan att lyckas. Och det gjorde vi två av tre dagar.
Första dagen 3 på 66,3%
Andra dagen vinst på 66,4%
Sista dagen blev det för mycket missar och nerver inblandadeoch vi slutade 7a på 63,7%. En av de sämsta ritterna under året.
 
April:

Träningen fortsatte framåt. Jag han fylla hela 14 år, herregud vad tiden går.
 
20 april var det dags igen att lasta Delle igen och åka ner till Skåne. Det var dags för Obs- tävlingar i Willands. Vi stod inte på tävlingsplatesen, som tur var. De blåste så mycket så ett av tältstallarna hade lyft dagen innan vi kom ner:S
Det var även det här en blandad tävling, dock gick det bäst sista dagen, så hemresan kändes inte lika lång;)
Första dagen 5 i mästerskap på 65%. En dålig ritt med grova missar.
Andra dagen kom vi igen och slog till med 68,6% och en andra placering. Vann en röd resväska!
 
Mars:

Det var nu dags för Pinky plutt att åka och visa upp sig. 4 maj åkte vi till Årsta och startade en LB:1. En vinst blev det, även fast ritten blev lite tam då det blev försenat med starttiderna. 67% och därmed behövdes endast ett till kval för att vara med till ungponny- sm, som var målet för Pinky 2013.
Nora kom 3a i samma klass:D
 
5 maj var det tävlin för Delle i Eskilstuna. Var rätt trött efter Pinkys tävling och det var riktigt varmt. Men vi kämpade på och levererade en bra ritt med någon grov miss men fick ett bra travprogram. Dock var dommarna helt super ojämna, ett ekipag hade allt från 59%-68%, vilket är helt absurt, så ska det inte kunna vara!
 
Två blev jag på ca 66%.
 
I mitten av Mars bar det av mot Matorp. Obs-tävling igen och nu hade vi börjat bli riktigt bra kompisar med Bobo och man började urskilja vilka som låg som topp 5, frågan var bara vilka 4 av de 5 som skulle komma till NM.
Delle var fin under meetinget, dock fick jag många missar som kostade en hel del, men nu hade iallafall grundbetygen höjts.
 
Första klassen trea på 68%, fick mina tre första 0 på ett enkelt byte... Inte bra, hade annars mycket 8or.
Andra klassen var inge bra, han höll typ på att kasta av mig i sista uppridningen och var allmänt galen.. Haha fick ändå 65% och kom tvåa.
Sista klassen gick inte heller super, han var trött och det var även jag. Ändå kom vi 2a på 66,8%.
Efter Mantorp tävlingen skulle NM lagen publiceras och alla var nervösa, även jag. Jag kände att det fanns mer att ta av, men visste inte hur jag skylle få tag på det. Träningen var inge bra längre och vi började bli desperata.
Härliga årsta brudarna!
 
19 maj var det på´t igen. Pinky tävlade LB:1 i Skånsta. Det gick bra, dock ett par midre missar och en sjövild framridning... Haha tokiga ponny. Slutade tvåa på 70,8%, alltså kvalade till ungponny-SM, tjoho:D
Tävlade för första gången med den nya kavajen.
 
Efter allt tävlande reste jag och pappa över till New York i 5 dagar och shoppade loss. När vi landade i New York ringde mamma och meddelade att Bobo hade ringt och bekräftat att jag och Delle skulle få representera Sverige på NM i flyinge. Glad var jag under hela semester, en dröm hade slått in. På vägen hem startade vi även upp bloggen.
 
Juni:

Ponnyerna tränades på och NM närmade sig, därmed var mamma desperat ute efter att hitta bättre träning innan NM.
 
3 Juni var det Pinkys tur igen. LB för ungponny på Rånäs. Han gick sjukt fint, flashade lite extra för högre betyg på gången. vann gjorde vi på 89,4% nästan 90%. Hade därmed höjt ett av kvalen till ungponny-sm. Hade 70 och 89 som kval just då.
 
6 juni var det dags för Falsterbokval på Segersta. Sämsta tävlingen under hela året. För mycket nerver och annat gjorde så allt blev pannkaka. Ca 63% blev det och oroligheten att Bobo skulle ta bort mig från laget började växa....
 
 
12 juni var skolan slut och packningen inför Skåne var packad. Nu gällde det, jag skulle bo nere i Skåne själv hos 4 helt okända tjejer och träna gärnet inför NM.
 
15 juni tävlade jag igen på Delle. det gick helt ok, han var rätt trött eftersom vi rest ner till skåne dagen innan. Sandra och Andreas kom och kollade och såg genast en hel del grejer vi skulle jobba med.
Vinst blev det.
 
Delle och Pinky gick super för andreas och Sandra hjälpte till att rida ibland som gav mycket hjälp. Jag införskaffade även snygga öron till NM och började gå in landslagskläderna.
 
Delle var badad, allt var packat och mamma kom ner brun (resten av familjen hade varit i Grekland). Vi åkte iväg till flyinge och packade in allt två dagar innan start. Det var rätt lugnt när vi kom, de flesta kom dagen efter.
 
Alla i laget gick igenom vet check och alla såg fina ut på träningen. Andreas kom och hjälpte mig. delle var mycket fin och vi red inte för länge för att spara på krutet.
 
Resultaten för NM blev:
Första dagen 66,8%
Andra dagen 66,9%
Sista dagen 66,1%, en av domarna höll mig som trea( den tyske EM domaren)!
 
Var nöjd med prestationen under NM. Vi hade verkligen ändrat min ridning totalt och slutprodukten hade inte riktigt kommit fram än, men vi hann ändra på mycket under ändast 10 dagar. Både jag och Delle fick mycket mer erfrenhet och det är vi båda evigt tacksamma över!
 
Juli: 

Efter NM drog jag i 5 dagar till Spanien med pappa och lillasyster. Pinky reds av Sandra och tömkördes även av Andreas. Delle vilade och reds även de två sista dagarna av Sandra.
 
När jag kom hem igen var det fult fukos igen eftersom det var ca 1,5 vecka kvar till Drebyt där båda skulle gå. Pinky på torsdagen i ungponny programet medan Delle gick stora rundan för första gången.
 
Amanda hade även provat Delle medans jag var i Spanien. Det hade gått jättebra ocg de bestämde sig sedan för att komma en gång till innan vi åkte tillbaka upp till Stockholm.
 
 
 
 18 juli Lastade vi Pinky ocH drog iväg till Dagstorp. Andreas och Sandra kom och gav oss hjälp under framridningen. Det var väldigt skönt att ha med sig Andreas, framridningen på Dagstorp är ju lite annorlunda än de vanliga dressyr framridningarna. Pinky genomförde ett fint program, dock blev han skrämd en gång när en kastvind kom rakt bakifrån, men inget större än det hände. 
Resultatet blev 87% och. Alltså ett ännu högre ungponny kval :D
 
Dagen efter var det Delles tur att få visa upp sig. Andreas var med och hjälpte till. Delle gick super även fast det var riktigt varmt, tror nog att det var varmaste veckan på sommaren. Programet gick bra, det var FEI inledande, kanske inte det optimala programet för oss efter som det mest består av ökninar och långa raksträckor där ponnyer med mer gång har lätt att flasha. 
Amanda och hennes pappa kom förbi och tittade.
 
Resultatet blev 70,6% och vi landade på en andra plats. Snacka om överlycklig tjej!
 
Andra dagen var Delle ännu finare. Vi gjorde ett super program och blev tilldelade 71,1% och vann även fast en av domarna av misstag gett oss snåla poäng (hon kom fram på prisutdelningen och sa det).
 
Sista dagen gick jag ut sist. Delle kämpade på bra och det blev ett bra program med en lite grövre miss. Resultatet blebv 69,7% och en andra plats, därav tvåa i Ponnyderbyt 2013!
 
Vi fortsatte att träna på fram tills det var dags för att resa upp till Stockholm igen. Hela bilen var fullpackad av grejer, herregud vad grejer man har.
 
 Augusti:
 
 8 augusti var första dagen på SM. Pinky var först ut och gjorde en okoncentrerad och dålig ritt. Resultatet blev 84,6% och vi slutade fyra. Jag var extremt ledsen efter men lyckades samla ihop mig och red för revansch i Delles program. Vi slutade trea på 68,95%, var otroligt nöjd med tanke på att jag lyckats få runt Delle på sådan bra % fastän det stod en stor tankbil precis utanför banan. Den tankbilen påverkade många ritter. Väldigt tråkigt att man inte har lite bättre koll på ett SM, men ponnyerna ska ju vara lösgjorda och stå ut med sådant.
'
 
 
Andra dagen på SM gick bättre. Pinky hade landat mer och gjorde ett bra genomfört program på 86,8% och vann.  Totalt kom Pinky tvåa på ungponny SM.
Delle gick superduper. Vi vann kval 2 på hela 70,85%. Till finalen låg vi på brons men det var tajt både upp till guldet och ner till fjärde och femte platserna. 
 
 
Sista dagen, final och mycket nervositet var i luften. Jag själv var inte så nervös, jag hade ju nåt mitt mål, att komma till finalen så om det skulle bli medalj skulle det bara bli en stor bonus. Delle gick bra. En liten miss vid första volten i traven. det blev även en stor miss, ett stopp i ett enkelt byte med koefficient. Resultatet blev 69,43%. Vi gick upp till stallarna med Delle och väntade sedan nervöst på de andras resultt. Jag slutade häppnadsväckande etta och tog totalt ett silver!
 
Augusti gick rätt snabbt. Skolan började och hästarna tog det lugnt. Amandas familj bestämmde sig även för att köpa Delle.
 
September.
September började med besiktning av Delle och nedkörning till Skåne.
 
 
Helgen efter det var det dags för tävling med Pinky. LB:1 på 65%. Ritten var bra men domaren var helt ute och cyklade. 
 
22 var det på´t igen. LB:1 Sundby på 72,93% och vinst. Riktig härlig revansch från helgen innan :D
Bild från SM
 
Oktober:

Månaden började med LA:1 debut. 71% och vinst! Super duktig var Pinky.
 
Choklad= bästa priset!
 
Vi ar även nere i Skåne och provde B Capriole. Det gick vädigt bra men tyvärr blev det inget med just den ponnyn. Så är livet men man får bara blicka framåt och hoppas på det bästa.
 
Efter det åkte vi och kollade upp Pinky. Han var lite överansträngd och fick därför vila i ca 5 veckor. Medan Pinky vilade fick jag en ny ponny. En d-ponny vid namn Marie Curie. Under höstlovet fick Marie åka ner tillsammans med mig till Sandra och Andreas på träningsläger. Där utvecklades hon en hel del och jag fick massor av bra knep.
 
 
November:

Marie tog stora seg framåt och Pinky sattes igång igen. Galen var han haha... ;D
 
Vi var på Globen med landslaget och fick se dressyren på lördagen och rundtur "under" Globen.
 
Marie var även fotomodell. Snygga bilder på snyggt sto.
 
December:

LERIGT är ordet som sammanfattar december månad 2013 bäst. Lite snö kom det men den var lika snabbt borta som den kom.
Ponnyerna tränades på. Vi bestämde oss för att flytta till Tuna och endast behålla Pinky. Jag började även träna för Kerstin och trändae ocså en gång för Eric Lette.
 
Marie flyttade ifrån oss efter jul och vi flyttade precis Pinky vid årskiftet.
 
Om jag ska sammanfatta året kort, så har det varit ett år med riktiga bottennap men också ett åår med riktiga fina formtoppar. Nu ska vi satsa ordentligt 2014 och se vad detta år har för roligt att erbjuda.
 
 
Sandra:

Vilket år ni haft! Herre gud! Tänkte jag förstod inte. Hur vet man vilken tävling som är OBS tävling??

Svar: Ja det har varit helt magiskt.

Man ser det i tdb där det står OBS- tävling som notering. Sedan brukar även förbundet lägga ut på hemsidan vilka tävlingar det är också.
/ Ella
Seen Dressage

Kommentera inlägget här: