Erfarenhet är viktigt!

Hej! Du rider så himla bra och jag undrar lite om det. Hur tänker du på banan? Gillar du att tävla? Vad gör du för att få den bästa framridningen? Hur gör du om det händer nåt eller om det känns dåligt på banan och vad är det du alltid tänker på inför start? Vill du vinna eller vill du bara visa honom bra? Har du nåt tips till nån som bara slutar rida på banan? Tacksam för svar!

 

Svar:

 Åh tack!

Jag älskar att tävla! Jag har alltid varit väldigt tävlings inriktad och blir alltid så taggad och "hype" av att tävla.

 

Dock första säsongen jag tävlade blev jag väldigt nervös när jag gick in på banan. Jag red inte, jag styrde igenom ett program jag hade i huvudet och så fort sista halten var klar pustade jag alltid ut av ren lättnad. Men nu när jag har fått mer erfarenhet av att vara ute och tävla och har gjort det så mycket och varit på några av de största tävlingarna så blir jag inte nervös längre. Jag blir mer taggad på att rida och visa upp mig, min ponny och hur duktiga vi är tillsammans!

Jag har även blivit duktig på att tänka "ett steg innan" på banan, t.e.x på SM när jag red Delle i finalen, kom jag i ökad skritt mot en av högtalarna som stod precis vid banan. När jag nästan var framme vid högtalaren hörde jag applåder från publiken och då visste jag att de skulle börja prata ur högtalaren eftersom någon på en av de parallella banorna hade precis avslutat sin ritt. Därför kortade jag tyglarna kanske 1,5 m innan bokstaven för att ha lite mer kontroll på honom.

Efter ritten fick jag extra mycket beröm av Sandra för jag gjorde så. Det är även extra viktigt att man tänker så när man rider yngre ponnyer och hästar. Att man gör så de får en sådan trygg och boostande uppvisnings som möjligt!

 

När det händer något inne på banan brukar jag försöka bara kasta det över axeln och koncentrera mig på nästa uppgift. Om man sitter och ältar blir också nästa bedömnings punkt spänd och man tappar mer och mer poäng!

 

I början var det bara vinst som fanns för mig men nu är det inte målet. Målet måste man sätta upp innan man tävlar. T.e.x idag sak vi försöka få till volternas storlek och om vi klarar det får vi vara nöjda. Men så klart är det alltid extra kul att vinna:D

 

Om man slutar rida inne på banan så behöver man erfarenhet men man måste också sätta upp mål, som det där med volten. Om man kan klara av att "rida" enkla grejer inne på banan från början och uppfyller målet boostar man sitt självförtroende och ju mer självförtroende man får ju mer börjar man rida och känna sig "bekväm" inne på banan och säker på sig själv och sin häst prestation och det är då de gul/blå rosetterna börjar komma.

 

 

Kommentera inlägget här: