Åsikt om ridskoleryttare

Någonting som jag tycker är riktigt konstigt är att folk ibland förknippar ridskoleryttare som "sämre ryttare". Och fy vad fel det är. 

I tisdags vad jag på Överby och red en lektion på ridskolan, och herregud, det är kul med alla människor i ens ålder och vad man lär sig!? 
Självklart är en egen häst något av det bästa som finns, om kemin i equipaget fungerar. Men! Tänk att rida olika hästar så mycket som man gör på en ridskola? Underbart! Och såå lärorikt! 

Bara för att man har en egen häst/ponny behöver man inte "rida bättre". Jag skulle inte bli förvånad om någon som har ridit länge på ridskola behärskar fler hästar än mig. Jag till exempel blir smått galen på hästar som inte går fram till 100% för min sist och skänkar. De tränar jag aldrig på att rida eftersom att jag har en ponny som är en riktig arbetsmyra, och kommer antagligen inte köpa en ponny/häst som inte är så eftersom att jag inte klarar av det. 

I tisdag fick jag en häst som går Mvs med sin ryttare men som går på alla nivåer på ridskolan. En häst som smiter ifrån arbete om man inte är riktigt bestämd och stadig. Men ack så lat! Tillslut så lossnade han iaf och blev riktigt fin :) 

Nästa vecka kommer en pigg liten filur vänta på mig, ja. Jag ska verkligen utnyttja att jag har tid att göra något annat inom ridningen medan Darren är under behandling. 

Det jag vill säga ned detta är, kolla inte ner på ridakoleryttarna. För det är inte helt osannolikt att de i slutändan kommit längre med sin ridning om de ridit regelbundet hela sitt liv! Ta varje chans att rida hästar du inte brukar! 


Kommentera inlägget här: