Scorry

Jag kom på att ni kanske inte förstår vem den lilla svarta ponnyn jag rider nu är! Så nu ska jag berätta lite kort om den lilla galningen...

Scorry är en 5/6 årig islandshäst som står inackorderad på mitt stall här på landet, Gunilla som äger stallet tar hand om denna lilla ponnyn eftersom att hon som äger honom befinner sig i Stockholm och vet inte hur länge hon stannar där (Gunilla har tagit hand om Scorry i över ett halvår och det lär ta ett bra tag till) så eftersom att jag har så himla mycket tid över i stallet nu när jag inte kan rida Darren så rider jag honom. Vi får lära om honom allt från grunden då han varken har balans eller styrka då han har blivit "fel" riden innan och har alla muskler på fel ställen (därav den minimala rumpan, för er som märkte det på någon av bilderna) .

Scorry är en sån ponny man inte bara kan bestämma att
Idag är det så himla fint väder så nu tar vi en mysig galoppsväng i skogen!
Utan man måste känna hur han är från dag till dag. Inte förens man tar in honom från hagen märker man hur dagens arbete kommer att se ut. Om han är trött och inte verkar så pigg är det lika bra att longera lite eller ta en skritt-tur i skogen då han bara skulle bli ännu eländigare av att gå på banan!

Han är en islandshäst, och eftersom att han har problem med balansen har han också problem med takten vilket resulterar i att han ibland blandar gångarter om han inte förstår, hans specialare när man longerar är tölt med frambenen och galopp med bakbenen när det ska vara galopp! I ridningen har han också lite problem, man kan inte börja jobba honom i traven förens man galopperat och fått igång hela honom.

Jag brukar verkligen inte fastna för islandshästar, de har mycket eget huvud och är väldigt maffiga i sig vilket lätt leder till att de blir svåra att bära upp, om inte Scorry skulle varit så ovanligt nätt i kroppen och ha så lite muskler skulle han nog vara en ganska vanlig islandshäst, men just för att han har så lätt att bära sig själv blir det roligt att rida då han verkligen försöker, vilket verkligen uppskattas från min sida!


Som lite extra finns en liiten mage att jobba bort ;)

Kommentera inlägget här: