Lösdrift

Grey går ju som sagt på Lösdrift nu. Många har förutfattade meningar om lösdrift vilket jag också hade i början. Våra hästar har en ligghall som är ungefär som två boxar i yta och har en sida som är öppen där de kan gå in. Det är jordgolv och därför har vi spån i ligghallen då det suger upp väta bäst av alla. Jag tycker lösdrift är ett mycket bra sätt att ha hästar på, Grey & Kitty kan välja om det vill vara ute eller inne och skulle Grey behöva vara inne typ innan tävling eller så, så kan man bara stänga in honom i ligghallen. 
 
Grey har nog aldrig varit så lugn och till freds som nu. Tanken är ju även att bygga två boxar till våren, där vi idag har ligghall. Jag tror edet kommer bli toppen! 
 
Jag vet att många känner att lösdrift inte är ett sätt att ha häst för dom och hästen är inte van att gå ute o bla bla bla, men vem är det egentligen som som vill stå inne i en box? Jag tror knappast att hästen väljer det själv om den får välja mellan att vara ute och vara inne. Sen förstår jag att alla inte har den möjligheten att ha sina hästar på lösdrift. Men jag tycker att det mäst optimala sättet att ha häst på om man har den möjligheten. Jag föredrar såklart att ha boxar men jag tycker att ligghall är lika bra det.
 
Jag ser många fördelar med att hästarna får gå ute mycket, dels så rör de på sig hela tiden och blodcirkulationen ökar i benen, vilket är viktigt super viktigt för att ha en frisk häst! Sen andas de alltid frisk luft! ingen urinstinkande luft som det kan vara i stall med dålig ventilation. 
 
Alla väljer själv hur det vill ha sina hästar, men jag tycker inte att man ska nedvärdera alternativet lösdrift! 
 
 
Ungefär såhär har vi, dock är våran större och sen är det vägg på ena sidan.
 
bild lånad från google
 
Kommentera inlägget här: